Verkoopproces
- Meer en meer fabrikanten willen een directe communicatie met de klant, en sommige sluiten daarbij hun winkels uit of gebruiken het als een soort uitstalraam.
- Nieuwe organisaties (zoals bv. Groupon) komen zich in de verkoopcyclus planten en zorgen voor een andere manier van aankopen.
Aankoopproces
- De koper zoekt en oriënteert zich op het internet én komt daarna naar de winkel.
- Doordat er meer informatie ter beschikking is, komt de verkoper dikwijls goed geïnformeerd naar de winkel.
- Andere mentaliteit van de koper: ik wil altijd alles en nu meteen.
- Alle voorgaande elementen vragen een andere aanpak van de verkoop.
- Toegenomen mobiliteit: met koopt daarom niet meer in het nabije dorp. Dat kan 100 km verder zijn.
- Social media: slechte reclame gaat nog veel sneller rond dan vroeger het geval was.
- ...
Grote uitdagingen voor de winkelier
De winkelier moet op meerdere fronten tegelijkertijd vechten om te kunnen blijven bestaan:
- tegen de internetwinkels en hun lagere prijzen
- tegen andere service-eisen van klanten (bv. ruimere openingstijden; beter advies geven,...)
- concrete afspraken maken met de fabrikant over de gevolgde communicatiestrategie
- meer in opleiding en training investeren om goed te kunnen inspelen op het vernieuwde klantengedrag
- op meerdere fronten communiceren (eigen webwinkel, social media,...)
- meer beleving creëren tijdens het winkelbezoek
- ...
Kansen
- de klanten beter leren kennen en/of de relatie (opnieuw) aanhalen
- IT & internet integreren in het winkelconcept - mobile biedt nu veel kansen
- samenwerken met andere winkeliers om samen meer/betere service te leveren
- samenwerken met de locale overheid om winkelstraten gezelliger en meer uniek te maken
- meer beleving
- ...
Geen uitdaging, zonder kansen. Winkeliers mogen nu niet wachten om in te spelen op de nieuwe mogelijkheden. Wie dat niet doet - en dat geldt ook voor andere branches - heel veel kans om snel voorbijgelopen te worden.